Vetämätön olo saattaa johtua B12 -vitamiinin puutoksesta

Vetämätön olo saattaa johtua B12 -vitamiinin puutoksesta

Väsynyt ja nuutunut olo vaivaa meistä jokaista aina silloin tällöin. Vaikea elämäntilanne, stressi töissä tai huolet parisuhteessa ovat normaalia elämää ja välillä vievät puhdin pois kaikista energisimmiltäkin tyypiltä. Mikäli masennus ja väsymys kuitenkin tulevat pysyväksi vieraaksi ilman näkyvää  syytä, saattaa kyseessä olla vitamiinipuutos. B12 -vitamiini on mukana vaikuttamassa monessa kehomme terveyttä ylläpitävässä toiminnossa, joista moni liittyy nimenomaan aivojen terveyteen. Iän myötä vitamiinin imeytyminen heikkenee ja stressitekijät saattavat entisestään heikentää kehon kykyä ottaa sitä tarpeeksi tehokkaasti ravinnosta. B12 -vitamiinia saa runsaasti eläinkunnan tuotteista, joten etenkin vegaanin kannattaa kiinnittää huomiota vitamiinin riittävään saantiin.

B12- vitamiini on mukana monessa – varmista riittävä saanti

Tämä tärkeä vitamiini on tärkeässä osassa monta kehon toimintoa. Se on mukana punasolujen tuotannossa,  verisuonten ja sydämen toiminnassa, hermojärjestelmän optimoinnissa, kehon liikkeen sekä tasapainon ylläpitämisessä ja suun sekä silmien terveyden edistämisessä. B12-vitamiinin puutos on yhdistetty muistisairauksiin, kuten dementiaan ja myös masennukseen sekä yleiseen väsymyksen tunteeseen.  Riittävä b12-vitamiinin saanti on siis erinomaisen tärkeä myös aivoille. Vitamiinin puutostila on yhdistetty mm. Crohnin tautiin, jossa häiriintynyt ruoansulatusjärjestelmä on kykenemätön tuottamaan b12-vitamiinia riittäviä määriä. (Lähde: thehealthy.com, https://www.thehealthy.com/nutrition/vitamin-b12-benefits/)

Erinomaisia lähteitä b12-vitamiinille ovat eläinperäiset tuotteet ja erityisesti lihaa, maksaa sekä munuaisia sisältävät ruuat. Sitä saa myös merenelävistä, kuten sardiineista, tonnikalasta, lohesta sekä simpukoista. Myös kananmunat ja maitotuotteet sisältävät luontaisesti b12-vitamiinia. Kasvis- tai vegaaniruokavaliota noudattaville löytyy elintarvikkeita, joihin b12-vitamiinia on lisätty. Esimerkiksi aamiaismuroihin ja kasviperäisiin maitotuotteisiin, kuten kaura- tai soijamaitoon on monesti lisätty b12-vitamiinia. (Lähde: healthline.com, https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-foods#The-bottom-line

B12-vitamiini on erittäin tärkeä vitamiini, jonka riittävä saanti varmistaa täysipainoisen ja energisen elämän. Mikäli epäilet, että et saa ravinnosta tarpeeksi tätä monessa mukana olevaa vitamiinia tai jonkin sairauden takia sinulla on ruuansulatusongelmia, joka saattaa aiheuttaa sen, ettei b12 vitamiinia muodostu sinulle tarvittavia määriä kehossasi, kannattaa lisätä b12-vitamiini ainakin kuuriluontoisesti ruokavalioon tabletin muodossa. Good Day Formulan b12 vitamiinivalmiste on suunniteltu pitämään yllä virtaa ja elinvoimaa. Reilun kokoisesta purkista riittää vitamiinilisää kolmeksi kuukaudeksi.

Close Menu
×