Saatko riittävästi vitamiineja ja hivenaineita ravinnosta?

Saatko riittävästi vitamiineja ja hivenaineita ravinnosta?

Ihmisen keho on uskomattoman viisas ja se osaa napata ravinnosta aina tarpeen mukaan juuri niitä vitamiineja sekä hivenaineita, mitä se kulloinkin tarvitsee. Tarpeeksi monipuolinen ravinto onkin yleensä riittävä keino pitää huoli siitä, että kehosi saa tarvitsemasi rakennusaineet hyvinvointisi tueksi. Välillä jokaisen elämässä on kuitenkin jaksoja, jolloin ruokailuun ei ole aikaa kiinnittää huomiota. Sairaudet tai stressi saattavat aiheuttaa sen, että vaikka kuinka monipuolisesti syöt, kehosi jää vaille jotain tärkeää ainesosaa. Haasteellisessa elämänvaiheessa on mahdollista, että tarvitset hetkellisesti enemmän esimerkiksi b12- tai C-vitamiinia, kuin mitä ravinnosta on sillä hetkellä mahdollista saada.

Monesti vitamiini- tai hivenainevaje muodostuu pitkän ajan kuluessa ja sen aiheuttamia oireita voi olla myös vaikea huomata. Vaikka oireita ilmenisi, maallikon on miltei mahdotonta tietää, mikä vitamiinipuutos ne aiheuttaa. Nykyisin erilaiset terveyspalvelut tarjoavat monenlaisia kehon vitamiini- ja hivenainetasapainon mittauksia. Testit ovat yleensä aika kalliita, joten kannattaakin ennemmin panostaa siihen, ettei vajetta pääse alkuunkaan syntymään.

Monivitamiinivalmisteista saat päivittäiset saantisuositukset tärkeimmistä vitamiineista ja hivenaineista

Monivitamiinivalmisteet ovat käteviä, sillä yhteen tablettiin on mahdutettu päivittäinen suositusannos kaikkia niitä tärkeimpiä vitamiineja sekä hivenaineita, mitä ihminen tarvitsee.

Harvard Health Publishingin artikkelissa kehotetaan panostamaan ensisijaisesti laadukkaaseen ja ravinteikkaaseen ruokaan. B-vitamiinia on runsaasti mm. kananmunissa, pinaatissa, kalkkunassa ja auringonkukansiemenissä. Usein naisia vaivaavaan raudanpuutokseen saa apua lisäämällä ruokavalioon maksaa, kikherneitä ja seesaminsiemeniä. Magnesiumia ja kalsiumia saa suosimalla mm. tumman vihreitä kasviksia. D-vitamiinivarastot täyttyvät auringossa oleilun lisäksi myös syömällä rasvaista kalaa, kuten mm. lohta. (Lähde: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/should-you-get-your-nutrients-from-food-or-from-supplements )

Etenkin pohjoisella pallonpuoliskolla asuvien tulisi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että ruokavaliosta löytyy lohta, tonnikalaa tai jotain muuta rasvaista kalaa, josta keho saa tarvittavan määrän D-vitamiinia myös niinä kuukausina, kun auringon säteiden voima on liian heikko vitamiinin muodostamiseen iholla.

Harvard Health Publishing suosittelee valitsemaan monivitamiinituotteen, jossa on D- ja B-ryhmän vitamiineja, rautaa, magnesiumia ja kalsiumia sekä kiinnittämään erityistä huomiota siihen, että minkä brändin valmisteen valitsee. (Lähde: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/should-you-get-your-nutrients-from-food-or-from-supplements )

Good Day Formulan tehokas monivitamiini on valmistettu tukeutuen moderniin tutkimustyöhön. Valmistuksessa on käytetty ainoastaan turvallisia ja puhtaita raaka-aineita ja noudatettu GMP-standardin (Good Manufacturing) suosituksia. Tehokkaasta monivitamiinivalmisteesta saat kaikki tärkeimmät vitamiinit ja hivenaineet.

Close Menu
×